Esmo yhtiöt on vauhdikkaasti kasvava pohjoissuomalainen tilitoimisto, jolla on toimipisteet Oulussa, Haukiputaalla ja Raahessa. Esmon tilitoimistoliiketoiminnan kehitysjohtaja Hanna Kinnunen kertoo, että perheyritykselle on kasvaessakin tärkeää säilyttää aito yhteys asiakkaisiin.
– Emme tahdo olla kasvottomia, vaan olemme jatkuvasti tavoitettavissa. Haluamme, että asiakkaalla on aina oma yhteyshenkilö, ketä voi tulla tapaamaan.
Esmon 1 200 asiakkaan joukkoon mahtuu niin yksinyrittäjiä kuin isoja konserniyhtiöitä ympäri Suomea. Asiakkaita palvelee 35 taloushallinnon ammattilaisen lisäksi toimistokoira Biegga.
– Bieggalla on omat rutiinit toimistolla. Koira on myös tehokas jäänmurtaja, Kinnunen kertoo nauraen.
Visma Fivaldi on tilitoimiston käytetyin työkalu
Esmo on kasvanut orgaanisesti mutta myös yritysostojen kautta. Kinnunen kertoo, että uusia yritysostoja on tehty tasaisesti muutaman vuoden välein.
Myös taloushallinto-ohjelmisto Visma Fivaldi tuli alun perin Esmon käyttöön ensimmäisen yritysoston myötä kymmenisen vuotta sitten. Sen jälkeen siitä on tullut keskeinen osa tilitoimiston arkea.
– Fivaldi on meidän ykköstyökalumme, joka on kovalla käytöllä. Käytännössä kaikkien asiakkaiden taloushallinto hoidetaan Fivaldissa.
Esmon asiakkaisiin kuuluu sekä perinteisiä mappiasiakkaita että täysin sähköistettyjä yrityksiä. Kinnunen kertoo, että ketään ei pakoteta sähköistämään taloushallintoaan, vaan järjestelmien käyttöönotto perustuu aina asiakkaan tarpeisiin. Yhä useampi yrittäjä kuitenkin ymmärtää sähköistämisen tuoman ajansäästön, ja etenkin uudet yritykset haluavat toimia sähköisesti. Tässä kattavalla taloushallinnon ohjelmistolla on merkittävä rooli.
– Fivaldissa on hyvät toiminnot. Kaikki tieto menee suoraan samaan paikkaan, eikä tarvitse yhdistellä reskontria, palkkoja ja kirjanpitoja. Se on erityisen mukava juttu.
Lisäarvoratkaisut ja rajapinnat tekevät Fivaldista monipuolisen
Kinnunen kertoo, että Fivaldi on muuttunut paljon vuosikymmenen aikana. Erityistä kiitosta hän antaa kehittyneille integraatiomahdollisuuksille, joiden avulla asiakkaiden järjestelmien tietoja saadaan tuotua ohjelmistoon. Esmo on myös tehnyt yhdessä Visman kanssa kehitystyötä, jotta asiakkaiden käyttämien ohjelmistojen, esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmän, tietoja on saatu tuotua Fivaldiin.
Esmossa ollaan tyytyväisiä myös Fivaldin lisäarvoratkaisuihin. Kirjanpitäjien työkaverina työskentelee FabricAI-tekoäly, joka tiliöi ostolaskuja automaattisesti ja alati oppien.
– Tekoälyn hyödyntäminen on tulevaisuutta. Se tuo ajansäästöä rutiininomaisiin tehtäviin ja vapauttaa kirjanpitäjän aikaa muuhun asiakastyöhön. Meidän tapauksessamme tekoäly on korvannut yhden henkilön vuosityöajan, Kinnunen kertoo.
Fivaldista on tullut tärkeä työkalu Esmon työntekijöille, joita koulutetaan säännöllisesti digitaalisten työkalujen tehokkaaseen käyttöön. Kinnusen mielestä on tärkeää, että kirjanpitäjät pystyvät itse neuvomaan asiakkaita järjestelmän käyttämisessä.
– On hyvä, että Fivaldissa kirjanpitäjän ja asiakkaan käyttöympäristö on sama, joten kirjanpitäjät pystyvät tekemään nopeasti ohjelmistoon tarvittavia muutoksia ja vaihtamaan asetuksia.
Esmossa halu tarjota asiakkaille henkilökohtaista palvelua ulottuu myös sähköisten järjestelmien käyttöön.
– Koulutamme aina jokaisen asiakkaan, joka ottaa ohjelmiston käyttöön. Olemme pitäneet Fivaldissa siitä, että pystymme säätämään kaikki asetukset itse. Näin meillä myös pysyy tatsi asiakkaaseen ja siihen, mitä hän ohjelmistossa tekee.
Asiakas: Esmo yhtiöt
Visma-ratkaisu: Visma Fivaldi
Haaste: Tilitoimiston erikokoisten ja eri asteittain sähköistettyjen asiakkaiden kirjanpidon tekeminen.
Ratkaisu: Visma Fivaldissa voidaan hoitaa asiakkaita joko osittain tai täysin sähköisesti. Ohjelmisto sopii erikokoisille ja erilaisille asiakkaille.
Hyödyt: Aikaa säästyy ja tärkeät tiedot ovat saatavilla yhdessä paikassa. Asiakkaan ja kirjanpitäjän yhteinen näkymä sujuvoittaa työntekoa. Integraatiot mahdollistavat tiedon tuomisen järjestelmään monesta paikasta.