Fivaldi on Tilitoimisto Eurocontrolin ja Lapin Toimitilatiimin yhteinen työpöytä

Taloushallinnon ohjelmisto on kirjanpitäjän ja yrittäjän yhteinen työkalu yrityksen kirjanpidon ja taloushallinnon hoitamiseen. Kysyimme tilitoimisto Eurocontrolin toimitusjohtaja Ilkka Tuomikoskelta ja hänen asiakkaaltaan, Lapin Toimitilatiimin toimitusjohtaja Pekka Flygarelta, miten digitaaliset työkalut palvelevat pöydän molemmilla puolin.

Eurocontrol – Suomen yritys- ja kiinteistötilit Oy on Rovaniemellä toimiva tilitoimisto. Yrityksen juuret juontavat vuoteen 1990, jolloin toimitusjohtaja Ilkka Tuomikosken isä perusti oman tilitoimistonsa.

– Meillä on asiakkaita, jotka ovat aikoinaan aloittaneet yhteistyön isäni tilitoimiston kanssa, ja yrittäjiä, joiden vanhemmat ovat olleet isäni asiakkaita. Yrittäjien sukupolvenvaihdos on siis tehty molemmissa yrityksissä, ja yhteistyö jatkuu edelleen. Tällaista kehitystä pyrimme edistämään, Tuomikoski kuvaa.

Toimistossa työskentelee toimitusjohtajan lisäksi kaksi kirjanpitäjää. Toimiston asiakaskunta ulottuu ympäri Suomen, ja asiakkaiden kokoluokka vaihtelee yhden-kahden henkilön mikroyrityksistä suurempiin, parisenkymmentä työntekijää työllistäviin yrityksiin.

Digitaaliset työkalut ovat kaikkien asiakkaiden saatavilla

34 vuoden aikana alalla on nähty kosolti muutoksia, joista suurin on tietysti kirjanpidon sähköistyminen. Se näkyy myös Eurocontrolin asiakaskunnassa.

– Aloite sähköistymiseen tuli aikoinaan eräältä asiakkaaltamme. Siitä lähtien olemme tuoneet digitaalisia työkaluja asiakkaiden käyttöön, ja nyt täysin sähköisiä Fivaldin käyttäjiä on noin puolet asiakkaistamme, Ilkka Tuomikoski summaa.

– Asiakkailla, jotka eivät tarvitse sähköistä myyntilaskutusta tai ostolaskujen kierrätystä, on käytössään kuittisovellus ostokuittien toimittamiseen. Pienimmät yritykset, jotka toimittavat aineistonsa meille vain kerran tai kaksi vuodessa, voivat käyttää siihen sähköpostia. Jokaiselle asiakkaalle löytyy siis sopiva toimintamalli.

Sähköisyys on yrittäjälle valtava muutos – parempaan

Mutta mitä yrittäjä ja tilitoimiston asiakas tuumaa kirjanpidon digitaalisista työkaluista?

Eurocontrolin pitkäaikainen asiakas, kiinteistöalan yrittäjä Pekka Flygare siirtyi sähköiseen taloushallintoon vaihtaessaan aiemmasta tilitoimistostaan Eurocontrolille.

Flygaren yrityksissä otettiin verkkolaskut, myyntilaskut ja kuittisovellus käyttöön heti tilitoimiston vaihdon myötä, vuonna 2017. Sitä ennen kirjanpito oli tehty perinteisesti paperilla.

– Olihan se merkittävä, valtava muutos. Nyt aineisto menee kirjanpitoon sitä mukaa kun sitä tulee, verkkolaskut saman tien kun ne hyväksytään ja maksetaan, ja kuitit joka päivä. Se on helppoa, ja tapahtuu koko ajan reaaliajassa. Verojen maksuerät tulevat suoraan Fivaldiin, eikä niitä tarvitse erikseen käydä Omaverosta hakemassa tai maksamassa.

Ilkka Tuomikoski kertoo, että sähköisyys on luonteva osa arkipäivää myös muille asiakkaille.

– Asiakkaat suhtautuvat sähköisyyteen positiivisesti. Sen ajatellaan olevan nykyaikaa, eikä aineistojen ajeluttaminen ympäriinsä olekaan missään mielessä järkevää.

– Asiakkaamme ovat erityisen tyytyväisiä ajansäästöön; esimerkiksi ostolaskujen hoitaminen on Fivaldissa sekä helppoa että nopeaa. Eikä sähköistyminen tarkoita sitä, että yhteydenpitomme vähenisi, vaan soittelemme asiakkaiden kanssa, ja käymäänkin meillä saa tulla. Kirjanpitoaineistoa ei niihin käynteihin tarvitse enää sekoittaa, Tuomikoski nauraa.

Esimerkki ajansäästöstä: näin Eurocontrolissa käytetään Onni-ostolaskurobottia

Ilkka Tuomikoski käyttää tilitoimistossaan Onni-ostolaskurobottia. Se on AI-pohjainen ratkaisu, joka käsittelee ostolaskuja sille opetettujen sääntöjen mukaisesti.

– Joinain päivinä ostolaskurobotti käsittelee jopa 70% asiakkaillemme tulevista ostolaskuista – sen rajapinta on todella hyvä. Jos ajattelee manuaalisen työn vähentymistä, niin tämä Onni-robotti on käsitellyt helmikuussa yli tuhat ostolaskua. Keskimäärin siis liki 50 laskua per työpäivä.

– Jos laskisin, että yhden laskun käsittely veisi vaikkapa puoli minuuttia, on helmikuun ajansäästö 25 minuuttia päivässä, eli 9 tuntia kuussa. Olemme helmikuussa voineet käyttää siis reilun kokonaisen työpäivän verran aikaa asiakkaidemme mutkikkaampien haasteiden ja tilanteiden ratkaisemiseen.

Sähköisen taloushallinnon raportointi pitää yrittäjän ajan tasalla

Yksi digitaalisten kirjanpitotyökalujen vahvuus on reaaliaikaisuus. Sekä Flygare että Tuomikoski ovat samoilla linjoilla: kun tiedot ovat ajan tasalla, ja löytyvät yhdestä ohjelmistosta, on sekä yrittäjän että kirjanpitäjän helppoa pysyä ajan tasalla toiminnan tilanteesta.

– Nykyään osaan vahdata Fivaldista, no, yleensäkin kaiken. Voin helposti tarkistaa Fivaldista mistä on kyse, jos jokin lasku tai maksuerä onkin esimerkiksi jossain kuussa tavallista suurempi. Kaikki tositteet ja maksut löytyvät yhdestä paikasta: voin nopeasti tarkistaa myös sen, onko jokin tietty lasku jo saapunut ja maksettu, kuvaa Pekka Flygare ohjelmiston hyötyjä.

Reaaliaikaisuudesta on hyötyä myös kirjanpitäjälle.

– Voin käydä asiakkaiden kanssa läpi vaikkapa edellisen viikon tilannetta ja keskustella siitä, kun paperikirjanpidon kanssa tietoja piti odottaa puolentoista kuukauden päähän, Ilkka Tuomikoski kuvailee.

– Asiakkailla on reaaliaikainen tieto käytössään, ja siitä on hyötyä erityisesti erilaisten kehityshankkeiden suunnittelussa ja niiden rahoituksen järjestämisessä.

Entä mitä tapahtuu, jos raportit häviävätkin hetkeksi näkyvistä? Näin kävi Fivaldin etusivu-uudistuksen myötä toviksi.

– Kun Fivaldin etusivuun tuli päivitys, katosivat seuraamani mittarit hetkeksi etusivulta. Halusin ne takaisin heti, Flygare muistelee.

– Erääntyvät laskut, tilien saldot; ainakin ne haluan nähdä heti yhdellä silmäyksellä. Nyt siinä näkyy taas kaikki, mitä haluan nähdä.

Taloushallinnon digityökalujen parhaat puolet: ajansäästö ja mielenrauha

Fivaldi on työkalu kaikenkokoisten yritysten taloushallinnon sähköistämiseen. Millaisia hyviä puolia Ilkka Tuomikoski ja Pekka Flygare löytävät sähköisestä taloushallinnosta?

Tilitoimiston näkökulmasta vastaus on helppo: ajansäästö niin tilitoimistossa kuin yrityksessäkin.

– Sanoisin, että tänä päivänä asiakkaat ovat jo valmiita sähköisyyteen, vaikka eivät sitä itse vielä tietäisikään. Kirjanpitäjän pitää muistaa tarjota asiakkaalleen sopivin vaihtoehto, ja ainakin omat asiakkaamme ovat olleet siihen valmiita ja ennenkaikkea kokevat hyötyneensä siitä.

Ohjelmistoon ja työkalujen käytön opetteluun käytetty investointi tulee myös nopeasti takaisin.

– Jokainen paperin kanssa käytetty ylimääräinen tunti menee hukkaan. Ei vain tilitoimistossa, vaan myös asiakasyrityksessä, kun yrittäjä kerää niitä lippuja ja lappuja ja ajelee niitä kuljettamaan. Moni voisi sinä aikana tehdä laskutettavaa työtä. Puhumattakaan sitten siitä, mitä esimerkiksi ostolaskurobotit ja muut AI-työkalut tuovat tulevaisuudessa tullessaan: paperia ei koskaan pysty mikään tekoäly käsittelemään.

Pekka Flygare on samoilla linjoilla.

– En osaa edes ajatella, miten taloushallinto hoidettaisi ilman ohjelmistoa. Ei mihinkään tuollaiseen olisi ainakaan tällaisessa hommassa aikaa käytettäväksi. Taloushallinto on ollut luvattoman monimutkaista ennen näitä sähköisiä työkaluja. Tällä tiedolla suorastaan pelottaisi, jos ei olisi näitä kaikkia työkaluja käytössä.

Yrittäjä, haluatko kuulla Fivaldista ja sähköisestä taloushallinnosta lisää?

Jätä meille yhteydenottopyyntö!