Kuukauden tilitoimisto: Puukkiipperi

Oululainen Puukkiipperi Oy on pieni, Taloushallintoliiton auktorisoima, asiakkailleen henkilökohtaista palvelua tarjoava tilitoimisto, joka kuuluu valtakunnalliseen Countor-ketjuun. Yrittäjä ja toimitusjohtaja Piritta Pirttijärvi perusti tilitoimiston vuonna 2015, ja nyt yrityksessä työskentelee hänen lisäkseen kaksi taloushallinnon ammattilaista. 

Tässä jutussa Pirttijärvi ja toimistopäällikkö Päivi Raappana kertovat, miten Puukkiipperissä hoidetaan monipuolisesti kaikenlaiset asiakkaat: perinteiset, osasähköiset ja sähköiset, niin isot kuin pienetkin yritykset.

– Asiakkaita meillä on reilu satakunta, ja näistä noin 25 % on jollain tapaa sähköistetty, Piritta Pirttijärvi kuvaa.

– Sähköinen asiakas tarkoittaa meillä sitä, että asiakkaalla on käytössään jokin Fivaldin ominaisuus, tyypillisimmin ostolaskujen kierrätys tai myyntilaskutus, Päivi Raappana lisää.

Fivaldi on ollut Puukkiipperin käytössä yrityksen perustamisesta asti. Etenkin Piritalla on pitkä kokemus ohjelmiston käytöstä: hän on ollut Fivaldi-käyttäjä jo vuodesta 2010.

– Kaikin osin täydellistä ohjelmaa ei taida olla olemassakaan, mutta Fivaldi on palvellut meitä hyvin. Vuosien varrella sen kehitykseen on panostettu, ja etenkin sovellustuki ja asiakaspalvelu ovat parantuneet huomattavasti, hän kuvaa.

– Hevillä en ohjelmaa vaihda, sillä tunnen sen todella hyvin.

Selkeä tuotteistus on asiakkaille mieluisa

Puukkiipperi tarjoaa asiakkailleen sekä perinteistä että sähköistä taloushallintoa, ja vaihtoehdot tuodaan selkeästi esille jo yrityksen nettisivuilla:

Puukkis+-paketti on selkeä valinta asiakkaille, jotka haluavat hoitaa taloushallinnon perinteisesti ja joiden kuukausittaiset tositemäärät ovat sopivan pieniä.

Sähköinen Puukkis €+ -paketti puolestaan sopii yrityksille, joilla on enemmän tositteita kuukaudessa ja jotka haluavat seurata talouttaan reaaliaikaisemmin. Tämän paketin valinneet asiakkaat käyttävät Fivaldia yhdessä kirjanpitäjänsä kanssa.

Selkeä ja helposti ymmärrettävä palveluiden paketointi on asiakkaille mieluisa.

– Molemmille, niin sähköisille kuin perinteisille, palveluille on tarvetta. Osa tilitoimistoista ei enää ota paperisia asiakkaita ollenkaan, mutta olemme huomanneet, että joillekin asiakkaista perinteinen malli sopii paremmin, etenkin aluksi, Piritta kertoo.

– Jos asiakkaan tositemäärä pyörii kuukausittain yli kahdessakymmenessä, on sähköisestä toimintamallista hänelle todennäköisesti hyötyä. Silloin ehdotamme hänelle sopivinta sähköistä palvelua, esimerkiksi ostolaskujen käsittelyä, Päivi lisää.

– Kaikki asiakkaat, jotka ovat siirtyneet perinteisestä sähköiseen, ovat olleet todella tyytyväisiä.

Sähköinen taloushallinto muuttaa myös tilitoimiston rutiineja

Erityyppiset asiakkaat edellyttävät tilitoimistolta erilaisia toimintamalleja. Puukkiipperin arkirutiinit seurailevat asiakkaiden aikatauluja jouhevasti.

– Etenkin sähköisten ostolaskujen käsittely helpottaa arkea siinä mielessä, että sitä tehdään päivittäin – usein heti työpäivän aluksi aamuisin, Piritta kuvaa.

– Se tasaa kuukausittaista työmäärää melko paljon. Kuukausittainen pääkirjanpito täsmäytetään kuitenkin kaikilla lopullisesti kuunvaihteen jälkeen. Täyssähköiset ovat valmiita lähes heti, muut valmistuvat aineistojen toimitusjärjestyksessä.

Pilvipohjainen ohjelmisto vapauttaa niin tilitoimiston kuin asiakkaatkin

Moni tilitoimistoyrittäjä pohtii, millainen muutos asiakaskunnan sähköistyminen on. Puukkiipperin väellä on asiaan selkeä näkemys.

– Tilitoimistoyrittäjille sanoisin, että on todella helppoa, kun asiakkaiden aineistot ovat jatkuvasti käytössä, Piritta toteaa.

– Sähköisten aineistojen avulla teet koko ajan työtä reaaliaikaisesti sen sijaan, että olisit jatkuvasti kuukauden-puolitoista nykyhetkestä jäljessä. Sähköinen toimintamalli tasaa työmäärää: se ei poista arvonlisäveropäivien kiirettä, mutta tasoittaa arkea.

Päivi mainitsee, että pilvipalvelu tekee sekä tilitoimiston että asiakkaiden arjesta vapaampaa.

– Korona-aika opetti, että työtä voi tehdä kaikkialla. Selainpohjaisen ohjelman kanssa voi ottaa koneen kainaloon ja tehdä työt juuri siellä, missä haluaa. Työn tekeminen onnistuu missä ja milloin vain, oli työn alla sitten sähköinen, paperinen tai siltä väliltä oleva asiakas.

– Ja sama pätee myös asiakkaille. Ei ole väliä sillä, missä sattuu olemaan tai istumaan, kunhan käytössä on tietokone tai mobiililaite ja verkkoyhteys.

– Lisäksi olemme varmoja, että Visman markkinoille tuoma Visma Scanner lisää sähköisten asiakkaiden määrää, koska se on todella helppo ja kustannustehokas tapa myös pienille yrityksille siirtyä sähköisen taloushallinnon maailmaan.

 
Asiakas: Puukkiipperi

Taloushallinnan ratkaisu: Taloushallinto-ohjelma Fivaldi

Hyödyt: Fivaldilla hoidetaan kaikenlaiset asiakkaat: perinteiset, osasähköiset ja sähköiset, niin isot kuin pienetkin yritykset. Pilvipohjainen ohjelmisto vapauttaa tilitoimiston aikaa ja sähköistyminen helpottaa tilitoimiston arkea.

Haluatko tutustua Fivaldi-taloushallintoon?

 Varaa maksuton etäesittely sinulle sopivana ajankohtana.