”Autopayn käyttöönotto Fivaldissa oli niin helppoa, että en edes muista sitä” – MakCentin Marita Kunnarin kokemukset

Tilitoimiston pitää olla edistyksellinen ja askeleen edellä, ei vain ajan tasalla. Näin ajattelee MakCent Ky:n yrittäjä Marita Kunnari, joka otti Fivaldin Autopayn käyttöönsä heti, kun se tuli saataville. Haastattelimme Maritaa hänen kokemuksistaan Autopayn käyttöönotosta ja käytöstä.
Autopay on Fivaldin pankkiyhteys, joka automatisoi taloushallinto-ohjelman ja pankkien välisen liikenteen. Palvelu tuo tiliotteet ja viiteaineistot automaattisesti Fivaldiin ja jakaa ne IBAN-numeron perusteella oikeille yrityksille. Maksujen tilatiedot saapuvat ohjelmistoon reaaliaikaisesti ilman erillistä noutoa.
Miksi otit Autopayn käyttöön?
Marita halusi ottaa Autopayn käyttöön, koska haluaa pysyä kehityksessä mukana.
”Mielestäni tilitoimiston ja ohjelmistotoimittajan pitää olla edistyksellisiä, jotta voi tarjota asiakkaille parasta mahdollista. Pitää olla vähän niin kuin askeleen edellä oikeastaan, eikä vaan ajan tasalla.”
Hänen mielestään Fivaldilla kehitetään niin olemassa olevia, kuin uusiakin toimintoja jatkuvasti ja se on vain positiivinen asia. Se kasvattaa luottamusta ohjelmistoon, hän kertoo.
Meniköhän siihen puoltakaan tuntia. Kävin tietysti ohjeet ensin läpi ja sitten se siirtymä tapahtuikin melkein napin painalluksella.
Käyttöönotto sujui helposti
Autopayn käyttöönotto tapahtui Maritan mukaan erittäin sujuvasti. Hän käytti Fivaldin siirtotyökalua, johon oli selkeät ohjeet.
”Meniköhän siihen puoltakaan tuntia. Kävin tietysti ohjeet ensin läpi ja sitten se siirtymä tapahtuikin melkein napin painalluksella”, hän muistelee.
Niin helppoa käyttöönotto oli, että Marita ei juuri muista yksityiskohtia.
”Se meni jotenkin niin nopeasti ja näppärästi, että en edes hirveästi muista sitä”, Marita Kunnari naurahtaa.
Apua sai nopeasti, kun sitä tarvitsi
Käyttöönotossa tuli kuitenkin yksi pieni haaste. Marita oli juuri myynyt pois 60 asiakasta, koska halusi siirtyä täysin sähköiseen kirjanpitoon. Käyttöönotossa näiden myytyjen asiakkaiden tiliotteet kuitenkin siirtyivät vahingossa Autopayhin, eikä hän itse osannut poistaa niitä.
Ratkaisu löytyi onneksi nopeasti Fivaldin kouluttajan avulla:
”Fivaldin kouluttaja otti etäyhteyden koneelleni ja opasti, miten se pitää tehdä. Sain opastettuna todella nopsaan poistettua ne sieltä ja sitten katsottiin vielä yhdessä, että kaikki on kunnossa. Homma hoitui tosi hienosti.”
Sen kyllä osaa heti, se on niin selkeä.
Autopayn käytön oppiminen oli Maritan mukaan helppoa. Erityisesti hän kiittää järjestelmän selkeyttä.
”Sen kyllä osaa heti, se on niin selkeä. Se on niin helppoa, kun se ‘Siirry Autopayhin’ -nappula on sekä palkanlaskennassa että reskontrassa, niin ei tarvitse ihmetellä, mistä mennään ja mihin.”
Käyttökokemus: selkeyttä ja nopeutta
Marita maksaa tällä hetkellä kaikkien asiakkaittensa laskut Autopayn kautta itse, eikä ole vielä antanut asiakkaille lupia maksaa itsenäisesti.
”Asiakkaallehan tämä ei näy nyt mitenkään, kun minä maksan kaikkien asiakkaiden laskut Autopayn kautta”, hän selittää.
Autopay tuo Maritan mukaan erityisesti selkeyttä työhön. Yksi konkreettinen etu on reaaliaikaiset ilmoitukset epäonnistuneista maksuista. Hän kertoo esimerkin.
”Minulla oli tänä aamuna yksi palkanmaksu. Asiakkaan oli tarkoitus maksaa itselleen palkkaa, mutta tilillä ei ollutkaan rahaa. Minulle tuli heti ilmoitus tänne Fivaldiin, että tämä maksu ei ole nyt lähtenyt.”
Kaikki asiakkaat yhdessä näkymässä
Autopayn kautta Marita näkee kaikki asiakkaansa yhdessä näkymässä, mikä helpottaa työtä merkittävästi.
”Tämä yksi näkymä on todella hieno, kun kaikilla pankeilla on vähän eri systeemit. Ne hyväksyy laskuja erilailla ja niillä näkee aina eri paikasta, että missä tilassa ne on. Tässä kaikki näkyy yhdellä silmäyksellä”
Toinen esimerkki Autopayn tuomista hyödyistä on se, että se ei poista maksuja, jos tilillä ei ole riittävästi saldoa. Autopay:ssä maksu jää odottamaan saldoa ja kun tilille tulee rahaa, näkee kirjanpitäjä sen ja voi laittaa sen uudestaan maksuun.
Autopayn käyttöönotto oli Maritan kokemuksen perusteella erittäin sujuva, ja järjestelmä tuo nyt selkeyttä ja nopeutta päivittäiseen työhön. Kun hän tarvitsi apua, hän sai sitä nopeasti ja henkilökohtaisesti.