Ostolaskut
Vastaanota, tiliöi ja maksa yrityksen laskut yhdessä näkymässä.
Vastaanota, tiliöi ja maksa yrityksen laskut yhdessä näkymässä.
Tarkista, hyväksy ja maksa saapuneet ostolaskut missä ja milloin vain.
✓ Näet kaikki saapuneet, käsittelemättömät laskut osion aloitusnäkymässä. Pääset käsittelemään laskuja yhdellä klikkauksella
✓ Kun olet tarkistanut ja hyväksynyt laskun, siirtyy se suoraan ostoreskontraan
✓ Valitset maksettavat laskut ja maksutilin ostoreskontra-näkymässä – et tarvitse erillistä kirjaututumista verkkopankkiin
✓ Ostolaskudata säilyy tietoturvallisesti Fivaldissa ja voit tarkastella maksettuja laskuja helposti
Miten yrityksen laskut käsitellään Fivaldissa? Varaa esittely, jossa käydään läpi laskujen kierrätys, käsittely ja maksaminen sekä muut ominaisuudet
Yritys ja tilitoimisto voivat sopia, miten laskuja vastaanotetaan, hyväksytään ja maksetaan. Fivaldissa onnistuu käsittelyn ja kierrätyksen täysi ulkoistaminen, niiden hoitaminen itse – tai mitä tahansa siltä väliltä.
Ostolaskuprosessin ulkoistaminen
Jos koko prosessi ulkoistetaan tilitoimistolle, näyttää yrityksen raporttinäkymä maksetut laskut ja ostoreskontran tilanteen.
Ostolaskujen käsittely ja kierrätys yrityksessä
Yritys voi hoitaa ostolaskujen kierrätyksen ja hyväksynnän, hallinnoida pankkiyhteyttä ja hakea konekieliset tiliotteet, viitesuoritukset ja sepa-palautteet.
Kun käytössäsi on Fivaldi, voit luoda järjestelmään automaattisia laskujen käsittely- ja hyväksymiskiertoja, sekä esimerkiksi tekstiviestimuistutuksia käsiteltävistä laskuista. FabricAI-lisäominaisuuden avulla oppiva koneäly automatisoi laskujen käsittelyä entisestään.
Tiliöintikoodin avulla vakiotoimittajilta vastaanotettavat ostolaskut tiliöidään automaattisesti oletustiliöinnin mukaisesti. Tarvittaessa tiliöintejä on helppo muokata.
Koneoppiva tiliöintityökalu opettaa Fivaldin tunnistamaan toistuvia laskuja ja tekemään valmiita tiliöintiehdotuksia, jotka käyttäjä voi hyväksyä tai muokata.
Hyväksyntäsääntöjen avulla vakioitujen toimittajien laskut voidaan hyväksyä automaattisesti määritettyyn euromääräiseen rajaan asti – rajan ylittyessä lasku siirtyy normaaliin hyväksyntäprosessiin.
Pankkiyhteyden avulla maksat laskut suoraan Fivaldista
Ostolaskujen käsittelyn lisäksi niiden maksaminen käy Fivaldissa näppärästi: kiitos pankkiyhteyden, laskujen maksaminen ei edellytä edes verkkopankkisovelluksen avaamista.
Voit hakea SEPA-muotoiset laskut ohjelmaan listauksen kautta, tai ottaa käyttöön verkkolaskuoperaattorin, jolla vastaanotat verkkolaskuja suoraan ohjelmaan.
Laskudata ja raportit kertovat, mihin rahaa on käytetty
Fivaldista löydät helposti tilastot ja raportit käsitellyistä ja maksetuista laskuista. Kaikki tiedot pysyvät tallessa turvallisessa pilvipalvelussa.
Avoimet laskut näkyvät suoraan reaaliaikaisesta raportista eräpäivineen ja laskupäiväkirjat ovat validit tuloslaskelmaa ja tasekirjaa varten.
“Tekoälyn hyödyntäminen ostolaskujen käsittelyssä on tulevaisuutta. Se tuo ajansäästöä rutiininomaisiin tehtäviin ja vapauttaa kirjanpitäjän aikaa muuhun asiakastyöhön. Meidän tapauksessamme tekoäly on korvannut yhden henkilön vuosityöajan”
Hanna Kinnunen, Esmo Economia
“Ostolaskujen käsittely ei sinänsä ole vaikeaa, mutta se vie aikaa. Kun ihminen käsittelee laskuja, tarvitaan lopulta monta napsausta. Ajansäästön ansiosta pystymme kehittämään palveluitamme ja suunnittelemaan uusia palvelukokonaisuuksia.”
Päivi Kallio, KMV Tilitaito
Tutustu Fivaldiin asiantuntijan opastuksella ja kysy lisää ostolaskujen käsittelystä. Varaa maksuton demo sinulle sopivana ajankohtana.
Usein kysytyt kysymykset ostolaskujen käsittelystä, ostolaskuprosessista ja ostoreskontrasta
Ostolasku on lasku yrityksen tekemästä hankinnasta. Laskulta selviää yrityksen ostovelka myyjälle, eräpäivä, johon mennessä maksu tulee suorittaa ja mahdolliset muut maksuehdot.
Yritys voi vastaanottaa ostolaskut paperi- tai sähköpostina, tai yhä useammin sähköisenä laskuna eli verkkolaskuna. Sähköisen ostolaskun, eli verkkolaskun avulla koko ostolaskuprosessi aina laskun lähettämisestä sen tiliöintiin, tarkistamiseen, maksamiseen ja reskontraan vientiin asti hoituu sähköisesti, ilman paperia.
Ostoreskontra on luettelo yrityksen ostoveloista. Se sisältää tiedot yritykseen saapuneista laskuista ja niiden maksamisesta. Ostoreskontrasta selviää, paljonko yritykseen on saapunut laskuja, milloin ne erääntyvät, ja paljonko rahaa niiden maksamiseen tarvitaan.
Tiliöinnissä laskun yhteyteen merkataan tieto siitä, mihin liiketoiminnan osa-alueeseen ostolasku liittyy ja mille kirjapidon tileille laskun kulu kirjataan.
Ostolaskujen käsittely alkaa siitä, kun lasku saapuu yritykseen. Yrityksen vastaanottamat ostolaskut täytyy asiatarkastaa, eli varmistaa, että lasku liittyy liiketoimintaan, ja että maksettava summa on sama kuin esimerkiksi sopimuksessa tai tilausvahvistuksessa.
Tarkastuksen jälkeen lasku hyväksytään, eli annetaan lupa sen maksamiseen. Lasku tulee myös tiliöidä, eli lisätä sen yhteyteen tiedot oikeista kirjanpidon tileistä, jolle sen kulu kirjataan.
Tarkastettu, tiliöity ja hyväksytty maksu maksetaan, jolloin siitä tulee viedä tieto ostoreskontraan. Ostoreskontra ja sen sisältämä data kertovat, mihin yritys on käyttänyt rahaa ja miksi.
Laskujen kierrätys on osa ostolaskujen käsittelyprosessia. Kierrätys tarkoittaa sitä, että lasku lähetetään asiatarkastettavaksi ja hyväksyttäväksi henkilölle, joka on tehnyt laskua koskevan tilauksen.
Kierrätys käy nopeasti silloin, kun käytössä on sähköinen järjestelmä, jonka kautta laskujen tarkastajat ja hyväksyjät saavat tiedon kiertoon tulleista laskuista, ja joilla he voivat sekä tarkistaa että hyväksyä omat ostolaskunsa.
Laskuja, kuten muitakin tositteita, tulee kirjanpitolain mukaan säilyttää kuusi vuotta. Kun käytössä on tietoturvallinen taloushallinto-ohjelmisto, on ostolaskut helppo säilyttää sähköisessä muodossa.