Miten pk-yritys valitsee itselleen tilitoimiston?
Tilitoimiston liiketoiminnan kasvattaminen vaatii maksavia asiakkaita. Uusi asiakas kääntyy puoleesi vain, jos ymmärrät, mitä hän toivoo ja tarvitsee.
Kysyimme Taloushallintoliiton Juha Sihvoselta, mitä odotuksia ja pelkoja on ilmassa, kun yrittäjä vertailee tilitoimistoja toisiinsa. Katso puolen tunnin tehowebinaari ja lue alta käytännön vinkit kasvuun. 👇
Tilastot kertovat, että Suomessa on yli 290 000 yritystä. Niistä jopa kolme neljäsosaa on ulkoistanut talous- ja palkkahallinnon tehtäviään joko kokonaan tai osittain. Markkinoilla on toisin sanottuna valtava määrä firmoja, joita tilitoimistojen palvelut kiinnostavat. Mitä suomalainen pk-yrittäjä oikeasti ajattelee, kun edessä on tilitoimiston valinta?
Siirry tästä suoraan sinua kiinnostavimpaan aiheeseen:
1. Yrittäjä etsii kumppania, joka ymmärtää juuri häntä
2. Asiakas haluaa selkeää tietoa hinnoista
3. Jokapäiväinen toimivuus kiinnostaa – siksi sähköisyys on valttia
1. Yrittäjä etsii kumppania, joka ymmärtää juuri häntä
Sihvosen mukaan kärjistäen voi sanoa, että pieni organisaatio on tyypillisesti ulkoistanut kaiken talous- ja palkkahallintoon liittyvän. Hieman isommissa yrityksissä erilaiset hybridiratkaisut ovat tavallisia. Tutkimustulokset kertovat joka tapauksessa, että taloushallinnon ulkoistaminen yleistyy jatkuvasti.
Pk-yrittäjällä on ulkoistamiseen kaksi painavaa syytä:
- halu keskittyä omaan ydinliiketoimintaan sekä
- huoli oman osaamisen ja resurssien ylläpitämisestä.
Monimutkaistuva taloushallinto on laaja asia hallittavaksi. Jos päätät tilitoimistona erikoistua johonkin toimialaan tai tietyn tyyppisten yritysten auttamiseen, voit hallita oman kenttäsi suvereenisti. Uusi startup arvostaa tilitoimistoa, joka tuntee skaalautumisvaiheen pulmat ja mahdollisuudet. Joillekin taas on tärkeää, että kumppani hallitsee vaikkapa maantieteellisen alueen erityispiirteet.
Asiakas saa etsimäänsä laatua, kun tilitoimiston osaaminen on jatkuvasti ajan tasalla.
Palvelun laatu on tyypillinen syy tilitoimiston valintaan. Se on tunnetta siitä, että asiat toimii.
Juha Sihvonen, Taloushallintoliitto
2. Asiakas haluaa selkeää tietoa hinnoista
Jos pk-yrittäjä jotakin lähtee ulkoistamaan, hän totta kai toivoo, että yhteistyö sujuu mahdollisimman helposti ja turvallisesti. Ei yllätyksiä hinnoissa, ei piilotettuja lisäkuluja, kiitos!
Moni tekee kuluttajana nopeaa tuotevertailua netissä ennen varsinaista ostopäätöstä. Siksi myös yritysten palveluista halutaan entistä tarkempaa ja läpinäkyvämpää tietoa, Sihvonen valottaa. Potentiaalinen asiakas saattaa tälläkin hetkellä miettiä verkkosivuillasi, olisiko juuri sinun tilitoimistosi hänelle sopivin vaihtoehto. Kerro palveluistasi selkeästi, älä piilota hinnastoa. Avoimuus voi luoda myös kilpailuetua, jos kilpailevat tilitoimistot eivät kerro hinnoistaan.
Jos haluat tietää, miten palveluja kannattaa paketoida ja miten hinnoista voi kertoa mahdollisimman selkeästi, katso vinkit juttusarjan seuraavasta osasta!
Varmista vielä, että hinnoittelusi on arvopohjaista ja ymmärrettävää. Mikä on asiakkaasi saama hyöty? Perustele hinta sillä. Kerro lisäarvosta kristallinkirkkaasti, niin erotut kilpailijoista.
Erikoistu: Etsi markkinasta se paikka, jossa vahvuutesi tilitoimistona nousevat esiin.
Juha Sihvonen, Taloushallintoliitto
3. Jokapäiväinen toimivuus kiinnostaa – siksi sähköisyys on valttia
Pankkipalveluissa verkkoasiointi on jo itsestäänselvyys, Sihvonen vertaa. Muistatko edes, milloin olisit käynyt konttorin tiskillä pankkikirjan kanssa? Raha-asioiden hoito käy sähköisesti lainojen nostamista myöten. Samanlainen kehityskulku on käynnissä taloushallinnon alalla. Oman kirjanpitäjän merkitys ei katoa, mutta rutiinityöt digitalisoituvat ja henkilökohtaista neuvontaa annetaan sähköisiä kanavia pitkin.
Kaikki tilitoimistot eivät vielä tarjoa sähköisiä palveluja asiakkailleen. Tilanne markkinoilla alkaa kuitenkin edellyttää, että jos havittelet uusia asiakkaita, valmius sähköisyyteen pitää löytyä.
Kasvuhakuiset tilitoimistot toimivat kaikki samassa kilpailukentässä. Ja jos jokin tehtävä on automatisoitavissa, joku sen myös automatisoi. Asiantuntijoiden osaamista tarvitaan silloin, kun pitää reagoida muutoksiin ja poikkeustilanteisiin. Silloinkin hyvä ohjelmisto on tilitoimistotyöntekijän verraton tuki.
📖 Mikä muuttuu, kun pk-yritys siirtyy sähköiseen taloushallintoon – hyödynnä selkeä opas
Yrittäjää ei välttämättä kiinnosta digitalisaatio, mutta häntä kiinnostaa taloushallinnon toimivuus ja tuottavuuden kehittäminen. Aloittavien yrittäjien uudelle sukupolvelle sähköisyys on itsestäänselvä lähtökohta. Vanhoja asiakkaita uusien tapojen oppiminen taas voi jopa pelottaa, vaikka mapeista sähköisyyteen siirtyminen todellisuudessa toisi juuri niitä hyötyjä, joita asiakas etsii.
Siksi tilitoimiston kannattaa proaktiivisesti suositella sähköisyyttä. Siitä hyötyvät kaikki. Uudet ja nykyiset asiakkaat voivat viedä omaa liiketoimintaansa eteenpäin. Tilitoimistolle jää enemmän aikaa neuvojen antamiseen ja lisäarvon tarjoamiseen. Se on hyvä lähtökohta liiketoiminnan kasvulle.
Ei sähköinen taloushallinto itsessään ole loppuasiakkaan päämäärä, vaan asioiden toimivuus.
Juha Sihvonen, Taloushallintoliitto
Katso myös webinaarisarjan muut jaksot
Tilitoimiston liiketoiminta kasvuun -webinaarisarjan avulla tehostat asiakashankintaa sekä saat konkreettisia neuvoja tuotteistukseen, hinnoitteluun ja mappiasiakkaiden sujuvaan sähköistämiseen!