Neljä tapaa, joilla parannamme Fivaldin käyttökokemusta
Hyvä käyttökokemus ja käytettävyys ovat tärkeitä hyveitä mille tahansa tuotteelle. Erityisen arvokkaita ne ovat ammattikäyttöön tarkoitetuissa ohjelmistoissa, joissa työn sujuvuutta ja tehokkuutta voidaan parantaa merkittävästi huolellisella tuotesuunnittelulla.
Visma Fivaldin käyttökokemuksen kehittämiseen panostetaan nyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Järjestelmän helppokäyttöisyyttä kehittämään on vastikään palkattu erillinen suunnittelutiimi, joka koostuu kolmesta käyttökokemuksen (UX) suunnittelijasta, asiakas- ja käyttäjätarpeita kartoittavasta tutkijasta sekä tiimin toimintaa koordinoivasta esimiehestä.
Seuraavassa on esitelty neljä tapaa, jolla Fivaldin suunnittelutiimi pyrkii kehittämään käyttökokemusta.
1. Asiakkaiden kehitysehdotusten toteuttaminen
Olemme saaneet Fivaldi-asiakkailtamme lukuisia kehitystoiveita ja ideoita, jotka toteutuessaan tekisivät ohjelmistosta nopeamman, tehokkaamman ja helppokäyttöisemmän. Esimerkki tällaisesta kehitystoiveesta voisi olla vaikkapa uusi hakusuodatin laskujen listanäkymään – pieni yksityiskohta, mutta mahdollisesti iso hyöty tilitoimiston jokapäiväisessä arjessa.
Jatkossa haluamme rakentaa Fivaldia entistä asiakaslähtöisemmin. Fivaldiin perustettiin toukokuussa kehitystiimi, jonka ainoana tehtävänä on asiakkaidemme toiveiden toteuttaminen– ja vieläpä mahdollisimman nopealla aikataululla. Kehitysehdotusten parissa työskentelevä tiimi tulee julkaisemaan parannuksia kuukausittain, tai aihealueesta riippuen jopa viikoittain.
Onko sinulla ideoita tai kehitysehdotuksia Fivaldin parantamiseksi? Ole rohkeasti meihin yhteydessä osoitteessa [email protected]
2. Käyttäjien tarpeiden ymmärtäminen
Hyvää ohjelmistoa ei voi rakentaa ilman syvällistä ymmärrystä asiakkaiden ja järjestelmän käyttäjien tarpeista. Vastikään perustettu suunnittelutiimimme haluaa selvittää tarkasti, miten kirjanpitäjät, palkanlaskijat, maksuliikenteen hoitajat ja monet muut Fivaldin käyttäjät tekevät päivittäistä työtään. Erityisen kiinnostuneita olemme siitä, miten voisimme tehdä loppukäyttäjiemme päivittäisestä arjesta helpompaa ja vaivattomampaa.
Tiimimme motto voisi olla: “me tiedämme ainoastaan sen, että emme tiedä”. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että emme lähde suunnittelemaan ainuttakaan isoa ominaisuutta tai uudistusta ilman perusteellista tutkimustyötä. Tyypillisesti haastattelemme kolmesta kymmeneen Fivaldin käyttäjää, ennen kuin ryhdymme varsinaiseen suunnittelutyöhön.
Kuittienhallinta, tapahtumien edelleenlaskutus ja pankkiyhteyksien hallinta ovat esimerkkejä Fivaldin nykyisistä ja tulevista uudistuksista, joita on kehitetty asiakkaidemme tarpeet huomioiden.
3. Käytettävyyden varmistaminen
Käyttäjätarpeiden ymmärtäminen ei vielä riitä menestyksekkään suunnitteluratkaisun saavuttamiseen. Suunniteltavan käyttöliittymän on oltava selkeä, intuitiivinen ja käytettävä. Fivaldin uusista ominaisuuksista tehdään suunnitteluohjelmalla prototyyppejä, ennen kuin tuotekehitys lähtee toteuttamaan niitä. Haluamme varmistaa, että jo varhaiset prototyyppimme ovat ymmärrettäviä ja helppokäyttöisiä. Suunnittelutyön laadun varmistamiseksi teemme asiakkaidemme kanssa 3–6 käytettävyystestiä kullekin prototyypille.
Käytettävyystestissä annamme klikattavan prototyypin kokeiltavaksi yhdelle tai useammalle käyttäjälle. Prototyypin mukana tulee muutamia tehtäviä, joilla proton toimivuutta voidaan kokeilla. Esimerkkejä tällaisista tehtävistä voisi olla vaikkapa: “voisitko tiliöidä tämän kuitin” tai “laittaisitko maksuun nuo kolme ostolaskua”. Tarkkailemme tehtävien suorittamista ja teemme huomioita mahdollisista puutteista käyttöliittymän selkeydessä. Prototyypin yksityiskohtia hiotaan paremmiksi, kunnes lopputulos on riittävän laadukas ja palvelee käyttäjäänsä optimaalisella tavalla.
4. Tehokkuuden ja tyytyväisyyden mittaaminen
Hyvä tuotesuunnittelu ei rajoitu pelkästään harmoniseen värimaailmaan tai moderniin käyttöliittymään. Onnistunut järjestelmä jättää jälkensä sinne missä sitä eniten tarvitaan: käyttäjänsä päivittäiseen arkeen. Yksi klikkaus vähemmän kulukuitin käsittelyssä, pari sekuntia nopeampi laskun maksaminen, virheen huomaaminen kirjanpidossa ja niin edelleen.
Haluamme olla varmoja siitä, että Fivaldi palvelee asiakkaitamme arjen haasteissa juuri niin hyvin kuin olemme sen suunnitelleet. Tämän todentamiseksi kehitämme ohjelmiston sisäistä metriikkaa, jonka avulla voimme optimoida toiminnallisuuksia tehokkaiksi ja sujuviksi. Tehtävään käytetty aika ja virheklikkauksien määrä ovat esimerkkejä tiedoista, joita voimme seurata anonyymisti ja joiden avulla voimme tehdä tarvittavia hienosäätöjä ohjelmistoon.
Lisäksi mittaamme erilaisten kyselyiden avulla tyytyväisyyttä ja helppokäyttöisyyden kokemusta koko ohjelmistosta tai sen osa-alueista. Jos huomaat Fivaldia käyttäessäsi tällaisen mielipidekyselyn, kannattaa käydä vastaamassa siihen – se auttaa meitä kehittämään yhä parempaa ohjelmistoa. Juuri sinulle.
Fivaldi on edullinen, monipuolinen ja luotettava taloushallinto-ohjelma pk-yrityksille ja tilitoimistoille. Fivaldilla teet tilitoimiston ja yrityksen yhteistyöstä tehokasta!
—
Työskenteletkö Fivaldin parissa päivittäin? Haluaisitko auttaa meitä kehittämään Fivaldia yhä paremmaksi taloushallinnon ohjelmistoksi? Haluaisitko kokeilla tulevien ominaisuuksien prototyyppejä ja antaa palautetta niistä? Ota yhteyttä meihin osoitteessa [email protected].